Қазақтың көне ұлттық ойындарының бірі "Тоғыз құмалақ" ойыны болып табылады. "Тоғыз құмалақ" - логикалық математикалық ойлау мен төзімділікті дамытуға арналған логика мен тапқырлыққа арналған тақтадағы үстел ойыны. Ойын вари немесе калах сияқты ойындарды қамтитын манкала отбасына жатады. Ойын ежелгі моңғолдар мен түріктер арасында қасиетті саналған 9 (9х9=81 және 2х9х9 =162) санына негізделген. Ғылыми әлемде оны "шопандар алгебрасы" деп атаған, өйткені ойын барысында қарсыластар барлық төрт негізгі математикалық амалдарды қолдануы керек. Ойын тек санау жылдамдығына ғана емес, тактикаға да негізделген.
Қазақтың "Тоғыз құмалақ" ойынының ережесі бойынша оған екі ойыншы қатысады, олардың әрқайсысының тақтасында бір-біріне қарама-қарсы орналасқан 9 саңылау (яғни, "отау" деп аталатын барлығы 18 саңылау) бар.
Әрбір тесіктің өз атауы бар
Сонымен қатар, тақтада "қазан" деп аталатын тағы екі сақтау тесігі бар.
Ойынның басында ойыншылардың әрқайсысының өз түсінде 81 мәрмәр бар, яғни 9 тесікке арналған 9 мәрмәр.
Ойынның басты міндеті - ойын шұңқырларындағы тастарды жылжыту, оларды "қазанға" мүмкіндігінше көбірек жинау. Жиналған қиыршық тастар сақтау шұңқырына жиналады. Ойыншылар кезек-кезек қимылдар жасайды. Жеребе бойынша бірінші жүріс құқығына ие болған ойыншы өз қатарындағы кез келген тесіктен бір мәрмәрден басқасының барлығын алып тастап, соңғы мәрмәр қарсыластың тесігіне тиетіндей етіп әрбір келесі тесікке бір-бірден түсіріп, солдан оңға қарай жылжытады. Егер қозғалыс аяқталғаннан кейін осы тесіктегі шарлардың саны жұп болып шықса, онда олардың барлығы ойыншының "олжасы" болып табылады және оның қазанына ауыстырылады. Келесі жүрістің құқығы қарсыласқа өтеді. Егер ойыншылардың бірінің саңылауларында бірде-бір доп қалмаса, онда оның қарсыласы қатарындағы барлық шарларды өз қазанына өткізеді. Ойын екі ойыншының біреуі өз қазанына 81-ден астам қиыршық тас (бұл ойыншы жеңеді) немесе екеуі де 81 қиыршық тас (тең) алғанша ойналады.
"Тоғыз құмалақ" ойынында сипаттауға тұрарлық кейбір ойын жағдайлары туындауы мүмкін:
Егер жүрістен кейін қандай да бір шұңқырда үш ұсақ тас болса, онда бұл шұңқыр "тұздық" деп жарияланады. Кейіннен тұздыққа соғылған әрбір қиыршық тас осы тұздық орналасқан ойыншының қазанына түседі, бірақ ойыншы 9-да, сондай-ақ сол фигураның астындағы шұңқырда тұзды ала алмайды. қарсыласы бірінші болып "тұзды" алды. Әрбір ойыншыда бір уақытта ең көбі бір туздык болуы мүмкін.
Егер ойыншылардың бірінің кезегінен кейін барлық ойықтар бос болып шықса, онда ол "атсыз қалу" жағдайына түседі (қаз. "жылқысыз қалу"). Бұл жағдайда ол "жаяу" болғанша жүре алмайды. Бұл жағдайда ойын аяқталады, қарсыластың малтатастары қарсыластың қазанына өтіп, қазандардағы малтатастар есептеледі.
"Тоғыз құмалақ" ойыны төрт-бес сағатқа созылуы мүмкін. Бұл ойын ежелгі дәуірдегідей танымал болды, ойыншылар тіпті ойын тақтасы болмаса да, жерде ойнау үшін шұңқырларды қазып алатын. "Тоғыз құмалақ" танымал және біздің заманымызда және бірте-бірте оның жанкүйерлерінің саны жыл сайын артып келеді.
Тоғызқұмалақ зияткерлік ойыны адамзаттың материалдық емес мәдени мұрасының репрезентативті тізіміне енгізілді